Jak působí zinek a k čemu je vhodný?

  • 12.12.2021

Zinek se účastní více než 300 enzymatických procesů. V tomto ohledu je zinek důležitý pro metabolické procesy a pro tvorbu nových buněk a tkání. Zinek se také podílí na ochraně buněk před oxidativním stresem a je nezbytný pro dobrou funkci imunitního systém.

Zinek se obecně nachází v živočišných produktech (maso a tvrdé sýry). Za dobrý zdroj zinku se dále považují pouze luštěniny a celozrnné produkty. Doporučený denní příjem zinku je 10 mg pro muže a 7 mg pro ženy. U těhotných a kojících žen je zapotřebí vyšší příjem zinku. Denní příjem zinku by neměl překročit 25 mg, protože vysoké dávky mohou mít negativní vliv na absorpci mědi.

Zinek hraje důležitou roli v adaptivní imunitě a je nezbytný pro tvorbu T buněk, které mohou likvidovat infekcí napadené buňky. Zinek se dále podílí na tvorbě tzv. „natural killer cells“ . Tyto buňky se podílejí na ochraně buněk proti bakteriím, virům, parazitům nebo mutovaných buněk.

Přehled vědecky ověřených účinků zinku v těle je uveden v tabulce. 

 

Přínos zinku

Zinek se podílí na normální funkci imunitního systému.

Zinek podporuje zejména systém vrozené imunity.

Zinek je důležitý pro rychle se dělící buňky, včetně buněk imunitního systému.

Zinek se využívá při reprodukci T lymfocytů.

Zinek podporuje vývoj tzv. „natural killer cellls“, které mohou eliminovat infekcí napadené buňky nebo degenerované buňky.

 

Zinek přispívá k ochraně buněk před oxidativním stresem.

Zinek je protektivní antioxidant.

Zinek chrání buňky před oxidativním stresem.

 

Zinek přispívá k udržení normální stavby kostí.

Zinek pomáhá udržovat kostní denzitu a předcházet ztrátě kostní hmoty.

 

Zinek přispívá ke zdravé kůži, vlasům a nehtům.

Zinek hraje roli při dělení buněk a podílí se na udržení normální pokožky.

Zinek je důležitý pro regeneraci kůže.

 

Zinek přispívá k normální kognitivní funkci.

Zinek se podílí na mentálních procesech, jako jsou koncentrace, učení, paměť a poznávání.

Zinek přispívá k odolnosti vůči stresu.

 

Zinek přispívá k normálnímu vidění.

Zinek může přispět k udržení normálního vidění.

Zdroj: Scientific Committee on Food Scientific Panel on Dietetic Products NaA. Report on Tolerable Upper Intake Levels for Vitamins and Minerals. European Food Safety Authority; 2006)